Tuesday, February 26, 2008

شتاء تدوينى

شتاء تدوينى..

كل أملى أن لا يطول

-=---=--=---=---=--=-

(أعتذر أن هذه التدوينة بالعامية)

الأسبوع الماضى

..دخلت المنزل وعلى غير عادتى

وجدت أخى الصغير ..صغير جدا( فى اعدادى هندسة :)..يستقبلنى مستبشرا

ليس ابتسامه هو الغريب فقط .. الغريب ايضا وجوده فى منزلنا قبل أن تخلو الشوارع

سألنى..-:شفتى اللى حصل؟؟

-؟؟ خير

-لا لما نتفق..هتدفعى كام

-لا معلشى ..نتيجة الثانوية بتاعتى كانت من زمان دفعت خلاص..

-طب الخبر ده مجانى..انا نزلت الحلقة الاخيرة من مسلسل-!!

(prison break)

صدم صدمة عمره حين اكتشف انى لم اكن اتابعه..

واعتبرنى جاهلة حين قلت له..المسلسل له نهاية..لكن مسلسل سجننا هذا متى ينتهى؟؟

مضى يلوم نفسه على الحوار الفاشل معى و كيف ان القدرجعلنى اخته وعلى تلك الدقائق التى قضاها معه

وأنى كدت ألوث دماغه بأفكارى المسمومة ..
ليختم رافعا صوته :
و أصلا لم ينتهى المسلسل .. هناك جزء رابع

خليكى اتفرجى على السجن الكبير اللى احنا فيه..انا بقة هتابع الجزء الرابع

!!

اندهشت صراحة..هل حقا أنا دروى فقط مشاهدة سجنى وأستتلم لذلك ؟؟

أم أنا شاهدة خارج القضبان سأقسم اليمين وأنطق الحق ولو كلفنى عمرى؟؟

أم مساهمة فى معاقبة أبرياء بصمتى ؟؟

---=-----=-----=-----=----=----=------=----=-----=---

قبل أسبوعين

حدث موقف هو الأسوأ..أردت أن أريح ضميرى بكافة الوسائل

واليوم قررت سأكتب له هنا..

ما أتحدث عنه الآن هو أحد الاساتذة فى كليتى والكل يعرفه..هو يدرس لقسم آخر

ولكن دفعتى المحظوظة سعدت بالفعل بتدريسه لنا احدى المواد الخارجة عن مجال دراستنا

..تتعلق بالكهرباء..واحنا مدنى ..(وبصراحة مادة من بره القسم يعنى مادة منبوذة)

الا انها كانت مع د.مجدى المحترم شئ آخر

والله أقدر هذا الاستاذ واحترمه جداااااااا

إلا أننى فى أول الدراسة فى هذا الترم..إفتتحته بغلطة فظيعة

كنت بمر على القاعات أسلم على اخواتى لأفاجأ بنفسى أقف على باب المدرج المقابل لوجه الدكتور

وأشير لوحده صحبتى فى قاعة المحاضرة ..بيدى

(أنا هنا فى الكلية.. هشوفك بعد المحاضرة ..سلام بقة دلوقتى)

كل ده عملته بايدى والدكتور واقف قصدى وانا بحسبه لسة بيمسح فى السبورة

لأفاجأ بنظرة

مافيش داعى أوصفها لنفسى دلوقتى..

-----أحسست بقمة الحرج---

وأردت أن أعتذر ..وعادة ما أعتذر فى مثل تلك المواقف

الا اننى(خدت بعضى ومشيت) ولا كانى عملت حاجة

!!

بجد فكرت اطلع بعدها واعتذر و بعدين قلت اكيد هيتنرفز اكتر

اسكتى بقة..خلاص..مبسوطة..

أحيانا بيبقى الانسان اللى غلطت منه ممكن بسهولة تروحله وتخبط على بابه وتعتذر

بس ما بتقدرش

هو ده اللى وجع ضميرى..انى مش عارفة

أقوله:

د. سعداوى أنا بعتذر ..والمرة الجاية هبقى ابعت رسالة على موبايلها

بجد بعتذر.. و ماكنش قصدى اى حاجة..انا بجد ااااااااسفة

:(غريبة

ضميرى لسة ندمان..

..

----=---=----=--=--=---=---=----==--=-

كثير من المهام ..لا يضر

كثير من الاعمال.. لا يستنفذ طاقتى

كثير من الارتباطات لا يستهلك صحتى

ما يستنفذها هو اصرارهم على النقد و اصرارى على المواصلة

يستمدون اصرارهم على انهم الاقدر لتوجيهى من تجاربهم..ومن مخذون ذاكرتهم

فمن أين على أن أستمد إصرارى لأوجه نفسى ..ولو قليلا..بعد إذنهم ؟؟

11 comments:

Anonymous said...

بالنسبة لموضوع السجن

فاحنا فعلا فى سجن كبيييير

بس مش بنتفرج زى ما اخو حضرتك بيقول

احنا بننادى بالحق وهنفضل نطلب الحرية باذلين من اجلها الغالى والرخيص

....

أما الدكتور مجدى

فهو استاذ عندنا فى القسم
وعلاقتى به جيدة
ومش بيدقق اوى فى الموضوعات دى

وبعدين هو عنده ولاد فى الكلية .. واكيد عارف ان دى تصرفات طلبة وان حضرتك مش تقصدى حاجة

اجعلى ضميرك يستريح ولا عليك ...اصلا لو حضرتك روحتى اعتذرتى له بعد الموضوع ده بيوم واحد هتلاقيه مش فاكر ..

وعموما ده الموقع بتاعه لو حضرتك تحبى تشوفيه

www.saadawi1.net

وايضا مدونته الشخصية موجودة على الموقع واتابعها باستمرار

::::

تستمدى اصرارك بوضوح الهدفة والغاية التى تعملين من اجلها .. بدون النظر الى العقبات التى تواجهك

وجزاكم الله خيرا



حماس

مشروع انسان said...

كثير من المهام ..لا يضر

كثير من الاعمال.. لا يستنفذ طاقتى

كثير من الارتباطات لا يستهلك صحتى

ما يستنفذها هو اصرارهم على النقد و اصرارى على المواصلة

يستمدون اصرارهم على انهم الاقدر لتوجيهى من تجاربهم..ومن مخذون ذاكرتهم

فمن أين على أن أستمد إصرارى لأوجه نفسى ..ولو قليلا..بعد إذنهم ؟؟

ما شاء الله
جميييييل والتعليق عليه سيفقده بريقه

اما بخصوص الدكتور فبما ان لديكى شجاعة الاعتذار فى تفرطى فيها
فقد يكون منتظرها او اثر الموقف فيه
من دون ان يقول
ولا يكفى اعتذار

على المدونة
جزيتى خيرا

جمعاوى said...

أنا وجهة نظرى كنتى تعتذرى ف ساعتها

و اللى يحصل يحصل

Unknown said...

اللا هو أيه bireson break
ده
دواء

Shams Elkharif said...

ماتعرفيش prison break????

و كمان ليكى عين تصرى و تعاندى الناس؟؟؟؟؟

:)

معلش ، المأساة اليومية اللى بنواجهها ، لما بنكتشف اننا عايشين فى عالم ، و اخواتنا فى عالم ، و ابهاتنا و امهاتنا فى عالم تالت ، و احنا ضايعين بين العوالم دى كلها

بالمناسبة ، تصميم البلوج تحفة ، انا لسة شايفاه حالا

tamooh said...

أخى الله يعزك سا حماس..
يارب نكون زى ماحضرتك قلت بجد..

أنا عارفة ان الدكتور مجدى طيب خالص والله.. وده اللى زعلنى من نفسى
بس خلاص صالحتها ..ودعيت للدكتور

ولما دخلت الموقع لقيت الطلبة كلها زى ما اتوقعت .زمتفاعلة معاه و بتحبه
ربنا يكرمه و يزود حب الناس ليه


جزاكم الله كل خير..هحاول انفذ وصيتك

tamooh said...

أخى امام الجيل..
انا حاولت اروح فعلا واعتذر وكا ما اروح تحصل حاجة تخلينى ارجع تانى

انا هاخد بكلام حضرتك.. وبعد كده باذن الله هعتذر على طول
وانا عارفة ان اعتذار على المدونة مش حاجة.. ولا يكفى..بس علشان نفسى مش تفضل زعلانة

جزاك الله كل الخير ..

tamooh said...

صح يا اخى جمعاوى روش ..كنت اعتذر على طول
بس تقريبا انا زى اللى اتشليت..

المرة الجاية هيعتذر ..يارب مايكونش فى مرة جابة

جزاك الله خيرا لمرورك ونصيحتك

tamooh said...

مظلومين..
لا مش دواء ولا حاجة
ده مسلسل
وكل حلقاته نظام فر وكر
علشان كده مش تابعته
طويييييييييل وبصراحة مش واقعى

جزاك الله خيرا..

tamooh said...

شموستى لا طبعا اعرفه
مسلسل مش عارفين يخلصوه..
صح؟؟
انتى عارفة ماليش خلق اتابع 3 اجزاء..
..
تفتكرى ممكن التلات دواير
ى تتقابل..ولا فى الحلم بس

..

لو عجبت الثيمبل الجديد قابلينى على النت فى اى يوم وانا ابعتهولك وابعتلك واحد تانى كمان
:)
اى خدمة.ز

بس سمعينا صووووووتك
واكتبى بقة اى حادة فى مدونتك
:)

الفقيره الي الله said...

مش خاسه يا فاطمه اننا في عالم مختلف احنا واباهتنا وامهاتنا واخونا احنا تايهين
ومش لاقيين نفسنا ضعفنين وهنانين غلبانين ....ممكن مش لاقين بعض ممكن لكن بجد لو ارادتنا زادت هنقدر نعمل حاجه

وسلميلي علي دكتور مجدي وانت بتعتزريلوا